Jednání rady města naplánované před zastupitelstvem 16. 4. se stalo okamžikem pro předání a ukotvení některých našich rozpracovaných projektů. Vzhledem k tomu, že v té době nebyla známa koaliční smlouva a nikdo z budoucího politického vedení města nás ohledně předání projektů nekontaktoval, byl to pro nás takový minimální standard zodpovědnosti, jak rozpracovanou práci alespoň trochu ukotvit a předat.

Rada města tedy vzala na vědomí stav několika projektů a nutné následující kroky:

Informační koncepce

Strategický dokument ohledně IT města – nejen počítačů, internetů a různých programů a aplikací (je jich sakra hodně, na úřadě je obrovská rozmanitost práce, rolí a agend). Popis stavu, zásadní záměry do budoucna, rámec směřování a vize. Pracovali jsme na ní s architektem e-governmentu Michalem Radou. Připravené záměry by měla prioritizovat a realizovat koordinátorka pro informační a komunikační technologie, která nastoupí 12.5., ideálně i s někým z vedení města. 

Projekt zelenomodré infrastruktury na Dubečnici

…potřebuje několik posledních věcí pro to, aby byl připraven k podání do grantové výzvy, která se má otevírat během pár měsíců. Jde o řešení srážkových vod v oblasti Dubečnice, Železné ulice, způsobem, který podpoří práci s dešťovou vodou a současně vytvoří kvalitní stromořadí okolo zeleného prostoru s herním prvkem. Realizovat by se měl na podzim či na jaře.

Park Tiché údolí

Rada vzala na vědomí výsledek participativního procesu, tedy plán postupné proměny, včetně jmenování projektového týmu (odbory MÚ, krajinářka Markéta Pešičková, příslušná radní – v době rady nebylo ještě známo, kdo bude mít projekt dál na starosti). Dalším krokem je schůzka projektového týmu a dokončení prioritizace zásahů pro tento (a příští) rok.

Studie systému sídelní zeleně

Město získalo dotaci z Operačního programu Životní prostředí na zpracování Studie systému sídelní zeleně, která má pomoct systematicky plánovat rozvoj a údržbu městské zeleně včetně adaptace na změnu klimatu. Výše dotace pokryje 95 % nákladů.

Studie se bude zpracovávat v letech 2025–2026. Pokud skutečné náklady budou nižší, bude možné ušetřené peníze využít na podrobnější návrhy konkrétních míst nebo další projektovou dokumentaci. Rada města vzala situaci na vědomí a schválila využití externí firmy pro administraci výběrového řízení na zpracovatele studie – jde o běžný krok u projektů, kde je administrace dotace odborně náročná.

Údržba svahu u Haurowitzových vil

Do rady Zuzka podávala i návrh na dořešení pravidel pro fungování správy svahu a lesoparku kolem bývalých Haurowitzových vil. Smlouva, která upřesňuje dosud vágní „závazek péče o prostor“, nově jasně vymezuje úkoly (údržba schodů, cestiček, odstraňování náletů, monitoring), časový rozsah a způsob spolupráce s městským úřadem.

Změna regulačního plánu Panenská II

Probíhá příprava změny č. 2 regulačního plánu Panenská II. Na základě participace s veřejností se upravilo umístění ploch – nově je plánována plocha pro školu blíže Lidické ulici, v lepší návaznosti na MHD. Na původním místě školy by měly vzniknout rodinné domy.

Úpravy budou zapracovány do návrhu zadání změny regulačního plánu. Veškeré náklady na pořízení změny ponese investor – městský rozpočet tím zatížen nebude.

Vzhledem k nutnému zásahu do funkčního vymezení ploch proběhne spolu se změnou regulačního plánu i změna územního plánu: na nové místo se přesouvá občanská vybavenost a místo ní bude plocha pro individuální bydlení.


Na radu navazovalo zastupitelstvo, kde jsme po projednání personálního bodu už byli v roli opozice.

Změny v kontrolním výboru

Na dubnovém zastupitelstvu byl novým předsedou kontrolního výboru zvolen opoziční zastupitel Martin Matas, kterého jsme za Roztoky sobě navrhli pro jeho zkušenost a dlouholetou práci ve výboru. Výbor si na dalším setkání bude volit také místopředsedkyni – tuto roli by měla převzít Zuzana Šrůmová. (Místopředsedu volí přímo výbor, nikoliv zastupitelstvo.)

Kontrolní výbor tak povede tým lidí, kteří staví na znalosti agendy a kontinuitě práce, což vnímáme jako důležitější než formální rozdělení funkcí.

Zastupitelstvo schválilo pořízení změny územního plánu pro lávku do Klecan (změna ÚP č. 3)

🎯 V současném územním plánu je pro lávku vyhrazena tzv. „územní rezerva“. Pokud se má lávka realizovat, musí se změnit kvalifikace tohoto prostoru z „územní rezervy“ na „plochu dopravní infrastruktury“. Současně se prostor pro lávku posouvá cca o 50 m severně, přibližně do místa aktuálního přívozu, což je dopravně i pozemkově praktičtější umístění, než bylo zamýšleno původně. Prakticky to znamená, že se příprava lávky posouvá z roviny úvah do roviny konkrétních plánů. Věc spadá do gesce Zdeňka Richtera jako pověřeného zastupitele pro územní plán, úředně ji připravuje Odbor správy a rozvoje města.

📅 Co dál: Změnu ÚP je reálné stihnout cca do konce roku 2025. Na stejném zastupitelstvu bylo zároveň projednáno memorandum s Klecany, více dále v textu.

📑 Náš postoj a proč: Změnu jsme bez výhrad podpořili v radě i zastupitelstvu. Úprava územního plánu dává městu dost prostoru pro lávku, aniž přehnaně svazuje další rozvoj. Věcné připomínky k lávce a procesu jsme řešili v bodu k memorandu.

Schváleno memorandum s Klecany o lávce přes Vltavu

🎯 Zastupitelstvo jednomyslně schválilo memorandum o společném postupu s městem Klecany při přípravě pěší lávky přes Vltavu. Jde o symbolický první krok – pokud vše půjde hladce, lávka by v budoucnu mohla propojit nádraží v Roztokách s pravým břehem. Projekt má však výrazné dopady na veřejný prostor i dopravu v okolí přívozu, které zatím nikdo neřeší. Projekt je v gesci Marie Dvořákové, administraci povede Odbor správy a rozvoje města.

📑 Náš postoj a proč: Podporujeme propojení břehů, ale upozornili jsme, že nelze řešit lávku izolovaně – bez plánování dopravy (aut, pěších, cyklistů) a promyšleného uspořádání veřejného prostoru. To se týká jak Roztok, tak Klecan. Všichni víme, jak to dnes v okolí přívozu vypadá, chybí režim i dohoda o budoucnosti místa. I kvůli obavám z přetížení území (tzv. overturismu) jsme připomněli nutnost zapojit veřejnost a doporučili alespoň o trochu širší plánovací rámec. Bohužel, zatím se s řešením okolí ani participací občanů nepočítá – pouze s lávkou samotnou.

📅 Co dál: Jakmile bude projekt konkrétnější, znovu vzneseme požadavek, aby se řešila i dopravní návaznost a veřejný prostor. Lávka je šance, ale jen pokud nevznikne v dopravním a prostorovém vakuu.